dec-4-2

GOOFIES WINTERWEDSTRIJDEN

Goofies winterwedstrijden 2016/2017

Goofies December 2016

De verwachtingen gaven aan dat er niet veel wind zou staan en dat het verloop in de windkracht onzeker zou zijn. (2 bft Oost).  Met het oog daarop en om te voorkomen dat het nachtwerk zou worden gaven de Goofen een korte baan die twee keer gezeild moest worden. Voor “Bijou” (Ongemeten B)  betekende dat een vóór de windse start (tij tegen)  naar SVK 6, daarna een kruisrak (tij mee) terug naar de rood/groene boei voor de Zeelandbrug, Spi-rak naar SVK 11, en weer onder spi naar het westen. Dat gaf de mogelijkheid om de wedstrijd na één rondje af te korten. Op het moment dat de meeste boten in de buurt van de bovenboei zakte de wind wat in. Daarom werd besloten de baan in te korten en dat te melden over de vhf (marifoon). Ongelukkig hadden een aantal zeilers kennelijk hun marifoon niet aan staan en bleken de herhaalde mededingen over de afkorting niet te hebben gehoord. Dat gaf aanleiding tot enige verwarring bij de finish waarbij ze aan het volgende rondje begonnen. Wij kwamen dus al binnen twee uur over de finish, hetgeen naar later bleek een 9e plaats van de 14 gestartte schepen in onze klasse. Onder de gegeven omstandigheden het beste resultaat. De start was goed, spi op en af ook. “Lecas”was deze keer niet van de partij.  De trouwdag dit weekend van één van de trouwe bemanningsleden had begrijpelijkerwijze de voorkeur.

Goofies November 2016

De nieuwe winterserie is weer begonnen. Bij de eerste wedstrijd (Oktober) was “Lecas” nog niet van de partij, omdat er in Engeland werd deelgenomen aan de CO32 Nationals. Een verslag van dit weekend staat elders op deze website. “Bijou” was wel van de partij. In de klasse ongemeten-B werd een 9e plaats behaald.Bij de tweede wedstrijd in November was “Lecas” wel van de partij. Dit jaar wordt er gevaren in de klasse ORC 2. Het eerste resultaat een 8e plaats van de 14 gestarte deelnemers in deze klasse. Het zat de `Bijou` niet mee deze keer. Doordat de wedstrijdleiding had gekozen voor een lange baan (Rondje plaat) en het feit dat er een uur later werd gestart i.v.m. de lage waterstand om 12:00 uur, zat het venijn in de staart. Terwijl de snellere schepen al binnen waren werden zij op het laatste rak naar de finish (tegen wind/tegen stroom) geconfronteerd met minder wind, die bovendien nog regelmatig onverwacht van richting veranderde. Daardoor werd er in het donker gefinished en werd er een laatste plaats gescored.

Goofies winterwedstrijden 2015/2016

Dit seizoen (winter 2015/2016) varen er weer twee Contessa’s mee in deze winterserie.
De Contessa 32 “Lecas” en de Contessa 26 “Bijou” . Voor wie niet bekend is met deze winterwedstrijden vooraf enige uitleg. Alhoewel er best fanatiek gezeild wordt is het toch bedoeld als gezelligheidswedstrijd. Er wordt, als het weer het maar enigszins toelaat, elke eerste zaterdag van de maand gevaren, van oktober t/m april . Één wedstrijd per dag. De start en finish zijn vóór Colijnsplaat (Oosterschelde) Er worden verschillende banen uitgezet voor de diverse klassen (ORC/IRC 1, ORC/IRC 2 en 2 klassen ongemeten) zodanig dat iedereen voor 16:30u terug in de haven kan zijn.

Goofies maart 2016

Afgelopen zaterdag is de voorlaatste Goofies zeilrace van dit jaar gevaren. Als we rond half tien op de haven aankomen lijkt het even echt winter, met sneeuw/ijs op de steigers. Voor de start stond (nog) geen wind van betekenis. Omdat de verwachtingen wat de wind betreft goed waren is de start een uur uitgesteld om te zorgen dat er ook echt gezeild kon worden. Zoals wel vaker bij de Goofies race hadden we tijdens de race prachtig weer. Koud maar met een zonnetje en net genoeg wind om er een echte wedstrijd van te maken. Tij mee, aan de wind naar de bovenboei, daarna spi op, tegenstroomn terug naar de Zeelandbrug. Lecas zoals gebruikelijk voorin strijdend, Bijou daarachter koos voor een koers kort  bij de platen om minder hinder van de tegenstroom te hebben. Dit betaalde helaas niet uit. Uitslag Lecas 5, Bijou 9 (van de 13 gestarte schepen in de klasse)

Bijou Goofies Febr 2016

Goofies februari 2016

Wedstrijd 5 (6 februari) – Veel wind verwacht 5-6 bft met flinke uitschieters tot 35 knopen, geen neerslag en niet koud. Wij (Bijou) met deze keer een bemanning van slechts vier, hebben een goed start, we gaan als eerste over de startlijn, halve wind, tij tegen naar de eerste ton. Al snel worden we voorbijgelopen door “Safran” een rappe JOD24, we weten haar hekgolf te grijpen en minutenlang kleven we aan haar spiegel. Dan worden we ingehaald door “Jeetje” een nog rappere J-24 en proberen die truc ook bij haar uit te halen, maar dat mislukt. Bij de keerton zitten we er nog kort bij. Dan wederom halve wind over de andere boeg richting Zeelandbrug. Vervolgend bakboorduit, vóór de wind richting Zierikzee en de Hammen in. Niemand in onze klasse waagt het de spinaker te trekken. Echt te veel wind, geen twijfel mogelijk. Bij de grotere schepen zijn er wel enkelen die het doen. Inmiddels horen over de marifoon dat er enkele schepen roerbladen hebben verloren en vragen assistentie om teruggesleept te worden naar de thuishaven. Bij de verste ton (H3) zitten we niet ver achter de schepen die later als 3e en 4e eindigen. Dan aan de wind en tegen stroom terug richting Colijnsplaat, met een klein lusje vóór Zierikzee. In deze fase lopen de meeste tegenstanders ver van ons weg, met als uiteindelijke resultaat dat we als 7e worden geklasseerd. Mogelijk dat we met een grotere genua maar met gereefd grootzeil beter presteren op de aandewindse rakken ondere deze zware omstandigheden. Iets om uit te proberen. “Lecas” is vandaag buitencategorie. Ondanks een zwakke start presteren zij het om als eerste over de finishlijn te gaan en dus ook weer als eerste te worden geklasseerd. Proficiat! Weinig foto’s deze keer. Iedereen had beide handen nodig om staande/zittende te blijven onder deze omstandigheden.

Goofies januari 2016

Wedstrijd vier (2 januari 2016) Wind ZZO 4 met regelmatige vlagen. Droog, aangename temperatuur  8-10 graden. De Goofen hebben een lange baan uitgezet, naar later bleek langer dan gepland, doordat ze van een oude kaart werkten. Bij de start blijkt de wind iets meer naar het oosten te zijn gedraaid, waardoor wij (op de Bijou) de eerste boei niet direct kunnen halen. Hadden toch hoger moeten starten (1e foutje) Het complete veld ORC1/IRC1 start bij wijze van uitzondering 10 minuten na ons (een recall i.v.m. een te vroege start?) Het gevolg is dat ze al snel inlopen en ons regelmatig uit de wind zetten. Na SVK11 spi op en een lang voordewinds rak langs Zierikzee en de Hammen in. Daar maken wij onze tweede grote fout. De snellere schepen varen een langere baan, we komen er te laat achter dat wij al bij onze keerboei zijn (H5). Snel spi droppen en klaar maken om te wenden, maar dat kost veel onnodige tijd. Daarna eerst aan de wind terug naar de Oosterschelde, halve wind richting Neeltje Jans tot de H17 terug naar de H34 en daarna nogmaals  die baan. Nu reachend, gaat steeds beter. We leren veel vandaag. Ieder weet nu zijn taken aan boord. Het leuke van deze baan is dat je je tegenstanders meerdere keren per dag bent tegengekomen. Kort na 5 uur finish, ook weer onder spi. Lecas heeft het weer goed gedaan (P1) Bijou eindigt dit maal op de 9e plaats.

Oosterschelde

Kerstrace 2015 vanuit de kuip van de Lecas (CO32)

Gisteren, 20 december, hebben we Dé Kerstrace gevaren in Colijnsplaat. Hierbij vertrekken we allemaal op handicap, met de bedoeling om allemaal samen over de finish te gaan. Maar het blijft een race natuurlijk, dus eerst is eerst. We hadden onze start om 12:13:15u. De wind zuid 4-5dft verwacht, maar in de praktijk iets minder. Droog, temperatuur 11-13 gr!Bijou (CO26) mocht exact 0m 12:00u als eerste over de lijn varen. De starttijd van de laatste is een beetje aan ons voorbij gegaan. De route:  het klassieke rondje plaat, start naar het westen. We hadden een goede start met 4-tal boten voor ons. Het doel was duidelijk : die 4 inhalen en zelf niet ingehaald worden. Na de start was boatspeed de bepalende factor tijdens een bijna halve-winds-rak. Groot Vuilbaard was een reachrak waar we extra snelheid konden halen onder spi. Net toen we planden om de spi te droppen, schoot hij uit de bek van de spiboom. Gelukkig konden we hem nog vlotjes en zonder brokken binnen halen. Bijou slaagde er in om tot aan de Overloop van Zierikzee eerst te blijven. Daar werd het kruisen en lagen wij eindelijk voorop. De rekenmeester had zijn job goed gedaan en iedereen kwam dichter bij. Tijdens het kruisen konden we onze eerste plek houden, we kwamen netjes uit aan de SvK11 en konden, met Andiamo als achtervolger naar de finish mikken. Het leek nog even te gaan spannen, op 0.2 nM van de lijn waren we er echter gerust in.Toch wel eens een fijne belevenis, zo als eerste over de lijn gaan. En een mooie afsluiter van het jaar.
Dat alles kort op elkaar de finish naderde werd op de Bijou duidelijk waargenomen. Zoals boven beschreven lagen zij bij de voorlaatste boei nog op de eerste plaats en droomden ze van een één-tweetje voor de twee Contessa’s. Met name op het kruisrak werden ze rap voorbijgelopen door de snelle grote jongens. Het eindresultaat een 35e plaats van de totaal 61 gestarte schepen.

Goofies 2015/2016

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

De eerste wedstrijd (oktober) wordt gekenmerkt door het vrijwel ontbreken van wind. Er staat juist voldoende om de steven in de juiste richting te houden, zodat iedereen met het afgaande tij op tijd bij de bovenboei kan zijn om vervolgens weer terug naar de finish te drijven met het opkomende water. Uitslag in onze klasse Lecas, met de getrainde en goed op elkaar ingespeelde bemanning 1 en Bijou, met de experimentele, door de schipper zelf gefabriceerde set nieuwe zeilen en een deels nog onervaren bemanning 6.

Bij de tweede wedstrijd (november) is wel wind. De windrichting is echter zodanig dat de aan onze klasse toebedachte baan (“Rondje plaat”) weinig uitdagend is, met slechts een klein rakje spinakeren en grote rakken halve wind. Vrijwel geen overstag manoeuvres. De schepen die hebben ingeschreven zonder spi en schepen met weinig bemanning zijn daardoor in het voordeel. Onze uitslagen: Lecas 3 – Bijou 14

Wedstrijd drie (december) Windverwachting ZW 6-7 bft met krachtige windvlagen, maar droog en een aangename temperatuur voor de tijd van het jaar.  Minder schepen aan de start, waaronder uiteraard wel de Contessa’s. Omdat het 5 december is worden er vrij korte banen uitgezet, iedereen kan op tijd naar huis. Het waai inderdaad flink. In onze klasse is er niemand die zijn spinaker trekt. Kleine genua’s. Iedereen is tijdig en zonder averij binnen. Lecas 1, Bijou 5. Het nieuwe grootzeil heeft het onder deze zware omstandigheden gehouden. Het reven tijdens het zeilen ging perfect. Complimenten voor de amateur zeilmaker.